Sfaturi si tehnici de INTERVIU

 

    
         Trebuie sa recunoastem, interviurile sunt o incercare. Acestea necesita nu numai ca suntem destinsi, ca ne putem uita in ochii interlocutorului dand impresia de a fi in largul nostru, ci ca stim sa punem si intrebari si ca putem raspunde in mod inteligent la intrebarile care ne sunt puse.

         Schema simpla care urmeaza va va indica trei domenii in care va puteti imbunatati sansele de reusita.
         Daca sunteti convocat la un interviu, aceasta inseamna ca atat scrisoarea dumneavoastra de prezentare cat si CV-ul l-au impresionat pe angajator, acesta considerandu-va ca pe un posibil angajat. Chiar daca nu sunteti inca angajat, invatati sa apreciati aceasta ocazie care vi se ofera de a va vinde serviciile si profitati pe cat posibil din aceasta experienta pentru interviul urmator.

 

Inainte de interviu

         Pregatindu-va mult timp inainte, va cresteti considerabil sansele de reusita la interviu.

         Foaia de pregatire a interviului
         Completati aceasta foaie de lucru ca sa va pregatiti pentru interviu. Puteti incepe chiar din acest moment si o puteti pastra in dosarul dvs. sau o puteti scoate la imprimanta si folosi mai tarziu. Veti fi mai increzator si veti avea mai mult aplomb in timpul interviului daca veti raspunde inainte la intrebari in scris sau daca va antrenati cu o persoana in care aveti incredere.

In timpul interviului

         V-ati pregatiti pentru interviu si iata, a sosit ziua cea mare. Ce trebuie facut pentru a lasa o impresie foarte buna si pentru a-l convinge pe angajator ca sunteti candidatui cel mai potrivit?
         Iata o schema foarte simpla care va va ajuta sa "supravietuiti" interviului. Puteti alege ordinea pe care o doriti:

Sfaturi si tehnici de ordin general

         Este foarte important sa faceti o impresie buna. De aceea, va propunem cateva sfaturi:

  1. Nu sositi cu mai mult de 10 minute inainte. Ideal ar fi sa sositi doar cu cateva minute inainte, timp in care sa va destindeti citindu-va notitele sau documentatia referitoare la post.
  2. Fiti amabil cu toata lumea, pastrand in acelasi timp o atitudine profesionala.
  3. Salutati-l pe interlocutorul dvs. si prezentati-va. Strangeti-i mana daca va intinde mana. Lasati-l pe interlocutorul dvs. sa conduca conversatia, nu va indepartati de subiect si cereti precizari daca este cazul.
  4. Fiti atent, entuziast si priviti-l pe interlocutorul dvs. in ochi. Nu ii ocoliti privirea.
  5. Cand sunteti intrebat daca aveti si dvs. intrebari, formulati pe scurt cateva intrebari pertinente. Aratati-va plin de entuziasm atunci cand vorbiti despre interesul pe care il manifestati atat pentru post cat si fata de intreaga intreprindere.
  6. Aratati-i interlocutorului dvs. ca apreciati aceasta posibilitate si multumiti-i ca v-a primit.
  7. Obtineti confirmarea datei la care vi se va comunica decizia finala. Daca nu vi se comunica o data fixa, anuntati ca veti reveni cu un telefon. Strangeti-i mana interlocutorului dvs. daca este cazul si luati-va la revedere.

         Ceea ce trebuie si ceea ce nu trebuie sa faceti

         Puneti-va in valoare fara sa va laudati. Fiti stapan atat pe dvs. cat si pe situatie. Alimentati conversatia insa nu divagati, ci limitati-va la subiectui respectiv: ceea ce puteti face pentru companie. Evitati exagerarile sau comparatiile cu ceilalti.

         Nu vorbiti despre necazurile dvs., evitati sa aduceti in discutie problemele familiale sau financiare. Ganditi-va la ceea ce puteti face pentru angajator.

         Ganditi-va bine inainte de a raspunde. Nu va repeziti sa dati un raspuns, ci luati-va o mica pauza de reflectie: interlocutorul dvs. va sti sa aprecieze acest lucru, iar dvs. veti reusi sa va adunati si sa va structurati ideile.

         Evitati sa dati raspunsuri de tipul "da" sau "nu". Asemenea raspunsuri intrerup brusc conversatia. Dati explicatii scurte si concise referitoare la experienta dvs., la competentele si la posturile detinute anterior.

         Invatati sa ascultati; daca vi se pune o intrebare pe care nu o intelegeti, cereti lamuriri.

         Pivirea si limbajul corpului sunt la fel de importante in timpul interviului ca si raspunsurile corecte. Priviti-l pe interlocutorul dvs. Evitati crearea unor obstacole. Nu stati cu bratele incrucisate. Nu puneti nimic pe birou intre dvs. si interlocutor. Evitati sa dati impresia ca va retrageti din fata interlocutorului, ca evitati legatura directa.

         Fiti calm si serios; constientizati-va ticurile nevoase si incercati sa le stapaniti.

         Supravegheati-va limbajul. Evitati acele "aaa...", "deci..." sau alte ticuri de limbaj. Fiti atent la intensitatea vocii dvs.: nu vorbiti nici prea tare, nici prea incet. Luati-l drept model pe interlocutorul dvs. - Cum vorbeste acesta?

         Evitati linguselile. Nu va considerati obligat sa aprobati tot ceea ce sustine interlocutorul dvs. Totusi, feriti-va sa il contraziceti.

         Nu criticati vechiul loc de munca sau pe fostui dvs. patron. Dvs. cautati un loc de munca si nu sa va castigati simpatia.

         Nu vorbiti despre politica, religie sau alte subiecte delicate.

         Abordand intrebarile pe care le-ati pregatiti dvs. mai inainte, fiti atent la ordinea in care le veti pune. Feriti-va sa intrebati in primul rand despre salariu sau despre avantajele sociale.

         Plecati de indata ce interviul ia sfarsit. Nu uitati sa-i spuneti "la revedere" secretarei care v-a primit. O vorba buna din partea acesteia v-ar putea fi de folos.

 

Intrebari si raspunsuri posibile in timpul interviului

         Iata cateva intrebari-tip si raspunsuri posibile. Studiati-le cu atentie si pregatiti niste raspunsuri bine gandite. Aceasta va va ajuta sa va stapaniti nervozitatea.

Intrebare:
(1) Vorbiti-mi despre dumneavoastra.
Scopul: Scopul acestei intrebari este sa va faca sa spuneti ce fel de om sunteti; ea nu tinteste numai calitatile dumneavoastra profesionale.
Raspuns: Mentionati partile pozitive ale personalitatii dumneavoastra cat si interesele si capacitatile dumneavoastra personale.

(2) Ati mai avut un post similar?
Scopul: Nu trebuie in nici un caz sa raspundeti printr-un "nu" la aceasta intrebare. Dat fiind faptui ca practic nu exista doua posturi identice, interlocutorul dvs. vrea sa afle daca dvs. considerati ca veti putea invata sa faceti aceasta munca intr-un termen nu prea lung.
Raspuns: Mentionati competentele transferabile pe care le posedati si intreaga dvs. experienta de munca care va face apt sa va insusiti repede sarcinile aferente postului. Descrieti studiile si pregatirea pe care le aveti in conformitate cu postui respectiv, cat si orice experienta benevola de lucru, insistand asupra rapiditatii cu care ati invatat acest tip de munca inainte.

(3) De ce doriti sa lucrari la noi?
Scopul: Se incearca sa se afle daca veti fi satisfacut de munca dvs. si daca veti ramane mult timp in companie. Aceasta intrebare ii permite interlocutorului sa mai afle si daca v-ati documental in legatura cu activitatea intreprinderii, daca cunoasteti suficient de bine compania pentru a dori cu adevarat sa lucrati aici si nu in alta parte. Este vorba despre o motivatie doarte serioasa; in caz contrar riscati ca interlocutorul dvs. sa creada ca va doriti de fapt un loc de munca, oriunde si nu neaparat pe acesta.
Raspuns: Pentru a-1 asigura pe interlocutor, subliniati un numar cat mai mare de aspecte pozitive privind postui, intreprinderea sau organizatia.

(4) De ce ati plecat de la ultimul loc de munca?
Scopul: In momentui in care interlocutorul va intreaba de ce ati plecat de la ultimul loc de munca sau intentionati sa plecati de la locul de munca actual, acesta incearca sa afle daca ati avut unele dificultati pe care le-ati putea intaini si aici.
Raspuns: Atunci cand vorbiti despre locul de munca anterior, spuneti numai lucruri pozitive, chiar daca au existat si multe aspecte de nedorit - acestea nu lipsesc niciodata. Incercati sa nu spuneti nimic de rau nici despre intreprinderea pe care ati parasit-o, nici despre superiorul (superiorii) dvs.; invocati numai faptui ca nevoile dvs. nu corespundeau cu cele ale intreprinderii. La nevoie, fiti evaziv, pentru ca daca il veti critica pe fostui dvs. sef, director sau patron, actualul angajator ar putea considera ca-l veti putea critica si pe el daca va angajeaza. Dimpotriva, va considera ca sunteti o persoana agreabila si recunoascatoare daca vorbiti frumos despre intreprinderea unde nu mai lucrati si va crede ca veti proceda la fel si in cazul postului pentru care candidati.

(5) Ce salariu ati dori?
Scopul: Atunci cand interlocutorul va cere sa va prezentati pretentiile salariale, acesta incearca sa determine daca asteptarile dvs. sunt prea mari fata de capacitatea intreprinderii.
Raspuns: Bineinteles, doriti sa castigati atata cat este dispusa intreprinderea sa va plateasca. Totusi, mentionand un salariu in acest stadiu al procesului de angajare, nu faceti altceva decat "sa va taiati singur craca". Mai indicat este sa asteptati sa vi se ofere mai intai postui si apoi sa incepeti sa negociati.

(6) De ce considerati ca dumneavoastra ati fi persoana cea mai potrivita?
Scopul: Punandu-va o intrebare atat de directa, interlocutorul va cere, de fapt, sa luati dvs. hotararea in locul lui. Daca va va vedea ezitand sau daca nu veti putea da decat unul sau doua motive, acesta va considera ca motivele dvs. nu sunt nici evidente, nici suficiente.
Raspuns: Va trebui sa enumerati repede atat competentele cat si trasaturile pozitive pe care le aveti.

(7) Ati absentat frecvent de la vechiul loc de munca?
Scopul: Punandu-va aceasta intrebare, interlocutorul vrea sa stie daca se poate conta pe dvs., desi stie ca, in general, nu se poate astepta decat la un singur gen de raspuns.
Raspuns: Prezentati-va fisele de pontaj si asigurati-l pe interlocutorul dvs. de faptul ca sunteti o persoana de incredere.

(8) Cand punteti incepe sa lucrati?
Raspuns: Incercati sa raspundeti "cat mai repede posibil". Poate ca aveti mai multe motive de sovaire, insa nu este momentui sa le mentionati. Daca in acest stadiu in care va aflati se vede ca ezitati, veti pierde oferta de angajare. Fie ca nu sunteti sigur ca doriti postui respectiv, fie ca aveti o problema de timp ori ca asteptati un raspuns din alta parte, asteptati sa vi se ofere mai intai postui, si apoi vorbiti despre ceea ce va preocupa.

(9) Care sunt calitatile dumneavoastra si care va sunt slabiciunile? Raspuns: Incercati sa va puneti in evidenta atuurile cele mai importante (competenta, seriozitatea, experienta, entuziasmul). Nu ezitati sa folositi niste exemple care sa va ilustreze aceste calitati si modul in care Ie aplicati la locul de munca. Nu abordati acele slabiciuni a caror prezenta ar putea compromite buna executare a lucrului si feriti-va de comentariile negative. Vorbiti despre acele lucruri la care ati adus o imbunatatire si despre masurile pe care le-ati luat in acest scop.

(10) Care sunt cele 5 cuvinte care va descriu cel mai bine?
Raspuns: Atunci cand vi se cere sa alegeti niste cuvinte pentru a va descrie, nu alegeti decat acele cuvinte care va subliniaza aspectele pozitive.

(11) Ce parere avea fostui angajator despre dumneavoastra?
Raspuns: Cel mai bun raspuns la aceasta intrebare este o scrisoare de recomandare deschisa pe care o puteti rezuma si arata interlocutorului dvs. Daca nu aveti o astfel de scrisoare, enumerati comentariile pozitive pe care superiorii dvs. le-ar fi putut face la adresa dvs. Propuneti-i interlocutorului dvs. sa-l contacteze pe fostui dvs. angajator si asigurati-l ca nu va auzi decat lucruri bune. Dati-i interlocutorului dvs. o lista de referinte, inclusiv numerele de telefon.

(12) Ce obiective aveti pe termen lung?
Scopul: Interlocutorul incearca sa afle daca postui respectiv corespunde planurilor dvs. pe termen lung. Trebuie, asadar, sa subliniati ca va place intreprinderea sau organizatia, ca sperati sa deveniti un angajat apreciat si ca doriti sa jucati un rol stimulator, care sa va permita sa contribuiri la progresul intreprinderii.
Raspuns: Chiar daca stiti ca exista posibilitati de avansare in organizatia respectiva, fiti prudent si rezervat atunci cand va exprimati dorinta unei promovari. O dorinta excesiva de avansare poate fi interpretata ca un sentiment de insatisfactie la adresa postului pentru care candidati sau ca o ambitie care ar putea mai tarziu umbri alte persoane.

(13) Ce tip de aparatura/soft-uri stiti sa utilizati?
Scopul: Daca interlocutorul va pune aceasta intrebare, aceasta inseamna cu certitudine ca in acest domeniu, competentele sunt foarte importante si va trebui sa va valorificati experienta si capacitatile.
Raspuns: Fiti cat mai precis atunci cand vorbiti despre competentele dvs. - pentru a demonstra ca domeniul va este familiar. Daca interlocutorul va pune vreo intrebare relativ la hard-uri pe care nu le cunoasteti, descrieti soft-urile sau limbajele cu care ati lucrat si asigurati-l de capacitatea pe care o aveti de a invata orice intr-un timp scurt.

(14) Puteti lucra sub presiune sau limitat de termene foarte "stranse"?
Scopul: Intrebarea vrea sa spuna ca veti fi obligat sa lucrati in asemena conditi; asigurati-l pe interlocutorul dvs. dandu-i exemple precise a unor activitati platite sau nu, pe care ati fost nevoit sa le desfasurati sub presiune sau fiind limitat de niste termene foarte "stranse".
Raspuns: Dati mai multe exemple din care sa reiasa ca ati fost "la inaltimea" situatiri si ca la urma urmei stress-ul nu v-a displacut chiar atat de tare, ba chiar ati gasit o anumita placere!

(15) Ce ati face intr-o asemenea situatie?
Scopul: De obicei aceasta este o intrebare ipotetica sau tehnica. Ganditi-va bine inainte de a raspunde si la nevoie, cereti precizari sau explicatii. Trebuie sa aveti prezente in minte marile etape ale rezolvarii problemei:

Raspuns: Daca vi se pune o intrebare tehnica, nu intrati in panica; analizati intrebarea si veti constata in cea mai mare parte a cazurilor ca aveti cunostintele necesare pentru a putea raspunde. In ambele cazuri (intrebare ipotetica sau tehnica), interlocutorul incearca sa evalueze capacitatea dvs. de a lucra sub tensiune si de a analiza si rezolva problemele dand dovada de un bun discernamant.

(16) Ce credeti despre munca in echipa?
Scopul: Scopul acestei intrebari este evaluarea aptitudinilor dvs. de a va intelege cu ceilalti.
Raspuns: Vorbiti despre avantajele muncii in grup. Puteti explica, de exemplu, modul in care diferitii membri ai grupului se completeaza unii pe altii in indeplinirea unor sarcini. Fiti pregatiti sa dati exemple concrete de experienta personala a muncii in grup.

(17) Ati fi dispus sa lucrati temporar sau cu contract?
Scopul: Considerati aceasta optiune ca pe o solutie de rezerva acceptabila in anii "90.
Raspuns: Munca pe termen limitat sau cu contract va va deschide poarta, va va oferi posibilitatea de a trece niste probe si de a dobandi experienta si referinte suplimentare. Ganditi-va de doua ori inainte de a refuza aceasta posibilitate avantajoasa.

(18) Fiti pregatiti sa raspundeti la unele chestiuni prin care vi se cere sa relatati anumite experiente de viata:

Raspuns: Acest gen de intrebari cer o gandire matura. Un moment prea lung de liniste nu v-ar fi deloc favorabil si nici un raspuns de tipul: "Nu-mi vine nimic in minte; nu stiu".


Intrebarile dumneavoastra

         Intrebarile pe care le puneti dumneavoastra sunt tot atat de importante ca si cele pe care vi le pune angajatorul. Este important sa ascultati cu atentie si sa reactionati in mod pozitiv la raspunsuri.
         Iata cateva intrebari pe care le-ati putea pune dumneavoastra:

  1. Care este dimensiunea serviciului/ a departamentului/ a sectiei ?
  2. Aveti un program de pregatire/formare a cadrelor? Ati putea sa mi-1 descrieti ?
  3. Care sunt sansele de promovare ?

         In legatura cu supriorul direct:

  1. Cine va fi seful meu direct ?
  2. De cat timp lucreaza aceasta persoana in intreprindere ?
  3. Ce pregatire are ?

         Privind intreprinderea:

  1. Care sunt prindpiile de gestiune ale intreprinderii ?
  2. Exista proiecte de expansiune a intreprinderii sau de restrangere ?
  3. Cate persoane vor fi audiate pentru acest post ?

 

Dupa interviu

         Ati trecut de interviu - ce faceti acum ? Este bine sa reveniti asupra interviului, sa treceti totui in revista deoarece aceasta este o ocazie pentru dumneavoastra ca sa invatati.
         Cateva sfaturi de ordin general: